Groen schoolplein Marnixschool feestelijk geopend

29 september 2015
Leerlingen kunnen spelen en ontdekken dankzij natuur op het plein, ook in het buitenlokaal.
Het traditioneel betegelde schoolplein-met-speeltoestel van de Marnixschool aan de Schimmelpenninckstraat kreeg in de zomervakantie een make-over: hoveniersbedrijf Leo van der Valk maakte er een zogeheten groen schoolplein van. Op donderdag 24 september is het plein feestelijk geopend door Allaart ter Haar, opa van een van de leerlingen, en als voormalig bouwkundig medewerker van de stichting PCO Katwijk de grote motor achter deze vernieuwing. Alle 280 leerlingen en een aantal ouders, oma’s en opa’s en andere belangstellenden woonden de opening bij.

Een ‘groen schoolplein’ houdt in: een plein met bomen en planten, moestuintjes, een speelheuvel met boomstammen, en een natuurspeelpad met bogen van wilgentwijgen, waar kinderen veel kunnen zien en ontdekken. De beplanting is zó gekozen dat deze veel vlinders aantrekt. Er komen nog vogelhuisjes en een insectenhotel. Ook gaat de buitenruimte een rol spelen in het onderwijs: er is namelijk een heus buitenlokaal gemaakt van boomstammen voor de teken-, natuur- en theaterlessen. Voor sport en spel zijn er speeltoestellen geplaatst, waaronder klimrekken en een klimwand, en ook is er een basketbalveld, voetbalveld en tafeltennistafel. Daarnaast biedt het plein – dat in totaal meer dan 100 vierkante meter groot is – voldoende ruimte om vrij te spelen en te rennen. Kortom: de Marnixschool heeft een ‘speel-, ontdek- en genietplein’ gekregen.

Reuzenrad
Een schoolpleinteam van leerkrachten heeft onder leiding van Allaart ter Haar de wensen voor het plein op een rijtje gezet, en een subsidie aangevraagd bij het Fonds 1818. Dit fonds stimuleert basisscholen in de regio om hun schoolplein ‘groener’, dus duurzamer te maken.
Allaart ter Haar vertelt: ‘De omgeving waarin kinderen spelen beïnvloedt hun gedrag. Speeltoestellen van bijvoorbeeld boomstammen en de mogelijkheid door het groen te struinen zorgen ervoor dat kinderen meer in contact komen met de natuur, en anders met elkaar spelen. Ze maken minder ruzie en hun spel is creatiever.’
Ook leerlingen hadden een inbreng in de plannen. Een lid van het schoolpleinteam: ‘Toen we twee jaar geleden met de voorbereidingen startten, hebben we hen gevraagd om hun ideeën, en ook later betrokken we hen erbij. De school was twee jaar lang het toneel van ontwerpen en creatieve uitspattingen. We begonnen met een plein waar plek zou moeten zijn voor een zwembad, reuzenrad en treinspoor. Uiteindelijk kwamen we uit bij een plein waarop volop gespeeld en ontdekt kan worden.’
Allaart ter Haar opende het plein door met een heggenschaar een lint door te knippen. Twee leerlingen uit de bovenbouw reikten hem de schaar aan.
Daarna was het de beurt aan kunstenaar Joost van der Voort. Hij bewerkte een boomstam met behulp van een kettingzaag (‘carven’) tot een prachtig kunstwerk voor het plein: een uil op een tak, symbool van wijsheid.

Streven naar duurzaamheid als speerpunt van beleid
Het groene schoolplein van de Marnixschool is één van de activiteiten waaruit het streven van het schoolbestuur, de stichting Protestants-Christelijk Onderwijs te Katwijk (PCOK) blijkt naar meer duurzaamheid in en rond de schoolgebouwen. Dit zal ook aan leerlingen het belang van duurzaamheid duidelijk maken. Het nieuwe strategisch beleidsplan van de stichting PCOK gaat nader in op dit speerpunt van beleid.

27 SEPTijdens een leerzame ouderavond op de Christelijke Opleidingsschool zijn ouders en leerkrachten...
06 SEPOp 24 augustus is Professor BigBang Bart op de Christelijke Opleidingsschool geweest. Professor...